Saturday, January 22

The Chinese Embassy in Spain publicly points out the ABC correspondent for his profile of Xi Jinping


Updated:

Keep

It is confirmed that the censorship of the ABC website in China is due to the profile published by this newspaper on Sunday, entitled “Xi Jinping, the Red Emperor.” Without making any mention of said censorship, the Chinese Embassy in Spain released a statement on its internet portal on Wednesday criticizing this article where, in addition, it publicly indicates in capital letters the correspondent of ABC in Beijing, Pablo M. Díez.

«On November 28, 2021, the ABC newspaper published an article about the Chinese leader, written by the journalist PABLO M. DÍEZ. It is an article full of ignorance, partiality and lies, turning a blind eye to the facts and unscrupulously discrediting China and its leader, seriously violating the basic principles of journalism such as objectivity and neutrality, and misdirecting the perception of the Spanish about China, to which the Chinese Embassy expresses its great discontent, firm opposition and energetic condemnation, “the statement reads.

Despite these criticisms, the Chinese Embassy does not specify which are the alleged “lies” that it denounces nor does it specify the reasons why “Unscrupulous smears China and its leader”.

In a very worrying detail, the Embassy targets the author of the article, Pablo M. Díez, highlighting his name in capital letters and pointing him out publicly, which poses a risk to his security in China. Since the article was published on Sunday and ABC was censored, Díez has suffered constant insults and threats on Twitter from followers, trolls and ‘bots’ of the Chinese regime, most of them camouflaged under pseudonyms and false photos. In this harassment, the Chinese consul in Barcelona, Zhu Jingyang, who also criticizes the article as “false” and “degrading” but without explaining what the lies and insults are.

Constant pointing

The public targeting of journalists is becoming a worrying trend in China. Last summer, during the floods in the central province of Henan, the Communist Youth League asked on the social network Weibo that the correspondent of the BBC, Robin Brant. Days later, other journalists from the Deustche Welle and the Los Angeles Times They were surrounded by a mob that rebuked and threatened them. That harassment later followed on Chinese social networks, leading the Correspondents Club to issue a conviction. Now it is the turn of the ABC correspondent, Pablo M. Díez, who has been in China since 2005 and has covered the most important events that have taken place since then in that country and the rest of Asia, such as the Beijing Olympic Games and the tsunami and disaster. Fukushima nuclear power plant in Japan. For his track record and coverage of the outbreak of the coronavirus pandemic in Wuhan, Last year the International Press Club awarded him the Best Spanish Correspondent Award abroad.

Instead of explaining the “lies” that he denounces in the profile of Xi Jinping, which belongs to a series on communist dictators of the 21st century, the Chinese Embassy in Spain insists that “democracy in its different manifestations should not be measured with a just a standard ». Although the Beijing regime does not allow elections or freedom of parties, imposes censorship and persecutes dissidents, the statement assures that “anyone with an objective and impartial stance will have no difficulty in understanding the fundamental values ​​and the real meaning of the Chinese-style democracy. ‘

See them
comments


www.abc.es

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share
Share